Så hittar du bra flyttstädning
Att man måste städa ur sig vid en flytt är självklart. Har man inte kommit överens om någonting annat med köparen så ser man till att det är rent och snyggt då man lämnar över nyckeln till dessa. På samma sätt som man själv förväntar sig att öppna dörren till en fräsch och väldstädad bostad. Flyttstädning må vara självklart – men särskilt enkelt är det inte.
Nej, det här är en städning som måste ske noggrant, där varje detalj måste ses över och där man verkligen måste anstränga sig. Många saknar den tiden och många saknar orken för att genomföra en flyttstädning (något som är ytterst förståeligt; man har rots allt burit alla sina möbler x2, man har tankarna på annat håll och man är tömd på energi) och löser detta genom att kontakta ett städföretag.
En lösning som låter perfekt i teorin, men som i praktiken visat sig vara lite sämre. Varför? Jo, av den enkla anledningen att man anlitat fel städfirma som genomfört en undermålig flyttstädning och som därefter vägrar ta ansvar och städa rent efter sig. något som kapar konflikt – både mot köparen av bostaden och mot dn städfirma man anlitat. Tillvägagångssättet är att städföretaget städar på ett dåligt sätt och att man – helt enkelt – hoppas att köparen ska göra som de flesta gör: man blir förbannad över den undermåliga städningen – men man tar själv fram dammsugaren och städar in sig i den nya bostaden. Städfirman får alltså fullt betalt för ett uselt jobb och det är bara vid klagomål – högljudda sådana – som man återvänder för att städa grundligare.
Ett gissel som bara har en lösning: anlita rätt städföretag. För; naturligtvis så finns det väldigt pålitliga sådana också då det kommer till flyttstädning; företag som sköter sig och som lämnar ett perfekt jobb efter sig.
Frågan är bara hur man hittar ett sådant – hur kan man skilja en oseriös städfirma mot en pålitlig och kompetent sådan? Vi har några punkter som kan vara värda att ha i åtanke och som kan hjälpa dig att skilja agnarna från vetet. Dessa ser ut som följer:
- Årtal: kolla när företaget startade sin verksamhet. Ju äldre tillbaka i tiden, desto bättre är det. Har man överlevt länge i sådan konkurrensutsatt bransch som städning – ja, då gör man förmodligen någonting rätt.
- Referenser: se till att be om att få nummer till tidigare kunder och se till att ringa dessa. Hör dig för hur de upplevt servicen och om de har några eventuella klagomål på sin flyttstädning. Har de hört något negativt från köparen etc? Ju fler du ringer – desto bättre bild får du av städfirman.
- Priset: stirra dig inte blind på en billig prislapp. Det kommer att vara gynnsamt för dig oavsett. Idag är det möjligt att använda rut-avdraget vid en flyttstädning och där du som kund kan dra av halva arbetskostnaden på din deklaration (med ett tak om 25.000 kronor/år). De flesta städföretag som missköter sig har gemensamt i att de försöker locka sina kunder med ett väldigt lågt pris. Undvik!
Andra inlägg
- En flyttfirman behöver alltid vara redo i Sölvesborg
- En flyttfirma i Malmö har experter på smidig flytt
- Pallställ för effektiv lagerhantering
- Flytta smidigt och tryggt med flyttfirma i Göteborg
- Så får du en smidig kontorsflytt
- Flyttfirma i Stockholm – utrikesflytt
- Mäklare i Sollentuna hjälper dig ordna bostad åt utflyttande barn
- Flyttfirma tar bort stressen i Stockholm
- Få professionell hjälp med din flytt - Enkla tips för att hitta rätt flyttfirma
- Flyttfirma Östermalm - tips och råd inför flytten